maandag 20 oktober 2014

Motivatie

Motivatie is vaak een groot probleem om het sporten en gezond bezig te zijn vol te houden. Zo ben je de eerste drie maanden fanatiek in de sportschool te vinden en vervolgens ben je alleen nog maar goed om de sportschool te sponsoren. Of dat je een maand lang gezond aan het eten bent, je vermijd snoep, chips, chocolade en noem het maar op tot je samen met vriendinnen aan een wijntje zit met bakken chips voor jullie neus! Het is gewoon moeilijk om het vol te houden, punt. Ik vind het ook moeilijk maar daarom deel ik met jullie hoe ik mijn motivatie behoud. 


Doe wat je leuk vind!
Gelijk een van de belangrijkste om je motivatie te houden. Zolang je geen plezier heb in wat je doet is het meer straf dan wat anders. Oriënteer jezelf eens in wat voor sporten er zijn en volg een proefles om te kijken of het echt wat voor jou is. Vind je het leuk? Schrijf je in! Plezier hebben in wat je doet is een van de belangrijkste dingen!

Stel een doel.
Stel voor je zelf een doel maar hou het wel realistisch! Je hebt niks aan een doel zoals 10 kilo afvallen in een maand of 5 km hardlopen binnen 2 weken, zoiets is niet haalbaar en stelt je alleen maar teleur. Ga liever voor iets zoals over een half jaar wil ik een 5 km loop uitlopen binnen 'X' aantal tijd of net het gene wat voor jou werkt!

Bekijk het internet!
Internet geeft mij zo ontzettend veel motivatie! Kijk rond op sites zoals pinterest, tumblr of weheartit en ga op zoek naar plaatjes die te maken hebben met jou doel. Afvallen, hardlopen, strakker worden, gezond eten, noem het allemaal maar op en het staat er! Al heb ik een kwartiertje rond gekeken dan voel ik mijn zelf al helemaal gemotiveerd en heb ik zin om er weer tegen aan te gaan.

Zoek een buddy.
Vind je het moeilijk om in je eentje gemotiveerd te blijven? Zoek iemand met het zelfde doel als jouw. Motiveer elkaar, ga samen sporten, deel wat jullie gedaan hebben op een dag, deel wat je heb gegeten, hoeveel je bent afgevallen etc. Je kan elkaar ook tips geven en elkaar er door heen helpen! 

Nieuwe sportkleding.
Het kost geld maar zodra ik nieuwe kleding heb om in te sporten heb ik helemaal zin om er weer voor te gaan. Sporten wordt toch veel leuker met leuke kleding waar je je in goed voelt dan een saai stel? ;)

Houd je progress bij!
Ik vind dit zelf ook een van de belangrijkste die erbij zit, houdt je progress bij! Maak foto´s van toen je begon en vergelijk het met nu. Het doet zoveel goed als je ziet dat je strakker bent geworden of dat net dat ene vetrolletje weg is. 

Trakteer je zelf!
Je hebt al een hele maand gezond gegeten en gesport en niets ongezonds aangeraakt. Beloon je zelf! En dat kan op allerlei manieren en hoeft niet perse met voeding. Vind je dat je toe bent aan dat schaaltje chips? Pak het! Of wil je je zelf trakteren op dat ene leuke truitje? Koop het! Na je traktatie te hebben ontvangen ga je weer een hele maand door zoals voorheen en trakteer je nog eens! 

Ontneem niet alles.
Hoe goed je ook bezig bent, er komt altijd wel een tijd aan dat je zin heb in iets lekkers. Ontneem je dat niet maar zorg wel dat je het netjes houd en dat het met mate is. Pak bijvoorbeeld een koekje in plaats van vijf of pak een snack bij de friet in plaats van twee.

Q: Heb jij nog tips om gemotiveerd te blijven?

Bron afbeelding: ?

1 opmerking:

  1. Goed artikel! Ik heb altijd één a twee weken motivatie en dan ben ik het weer kwijt. Heb sinds juli een racefiets en dat gaat wel lekker! Dus er is nog hoop dat ik ooit een conditie krijg.. ;-)

    BeantwoordenVerwijderen